منتدى جامعه جنوب الوادى بقنا
الفتيات اللاتى أغتصبن ................ ما مصيرهن؟؟؟؟؟؟؟؟ R2

عزيزى الزائر انت الان موجود بمنتدى جامعه جنوب الوادى بقنا,

نرجو منك الاشتراك , لكى تستفيد بخدمات المنتدى.
ملوحظه:لو سمحت بعد الاشتراك اذهب الى اميلك لتفعيل عضويتك
حتى تسطيع الاستفاده الكامله.......
الفتيات اللاتى أغتصبن ................ ما مصيرهن؟؟؟؟؟؟؟؟ R2

عزيزى الزائر انت الان موجود بمنتدى جامعه جنوب الوادى بقنا,

نرجو منك الاشتراك , لكى تستفيد بخدمات المنتدى.
ملوحظه:لو سمحت بعد الاشتراك اذهب الى اميلك لتفعيل عضويتك
حتى تسطيع الاستفاده الكامله.......
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

الرئيسيةأحدث الصورالتسجيلدخول

الفتيات اللاتى أغتصبن ................ ما مصيرهن؟؟؟؟؟؟؟؟

5 مشترك
كاتب الموضوعرسالة
البرآة
عضو متقدم
عضو متقدم
البرآة

انثى
مساهماتى بمنتدى الجامعه : 63

الفتيات اللاتى أغتصبن ................ ما مصيرهن؟؟؟؟؟؟؟؟ Empty
مُساهمةموضوع: الفتيات اللاتى أغتصبن ................ ما مصيرهن؟؟؟؟؟؟؟؟   الفتيات اللاتى أغتصبن ................ ما مصيرهن؟؟؟؟؟؟؟؟ Icon_minitimeالإثنين مايو 03, 2010 8:12 pm

[center]ان قضية الاغتصاب مأساة تعانى منها الكثير من الفتيات هذه الايام وزادت تلك المأساة فى هذا الزمن العجيب وللاسف زادت بسبب تلك الاسباب: منها تاخر سن الزواج,تبرج الفتيات, الانفتاح الاعلامى على الغرب، ثورة الاتصالات وانتشار شبكة الانترنت فى عرض الافلام الاباحية, ولكن الضحية هى الفتاة المغتصبة؟؟؟؟؟؟؟ وانا معكم ان فى كثير من الفتيات يقع على عاتقهن بعض المسئولية ولكن انا اتكلم فى هذا الموضوع على الفتيات البريئة والضحايا لهذه الجريمة البشعة, واود ان اعرف كيف ينظر المجتمع لتلك الفتاة؟؟؟ وماذا يجب عليها ان تفعل؟ وكيف تتعامل مع الناس؟؟؟؟؟؟ ولو انت شاب تقبل ان ترتبط بتلك الفتاة؟؟؟ فى انتظار معرفة وجهة نظركم
First Best Man
عضو برونزى
عضو برونزى
First Best Man

ذكر
مساهماتى بمنتدى الجامعه : 153
دعاء المنتدى : اجعلنى صادق واقول الحق لوكان مر علمنى ماسمعش غير صوت ضميرى الحر
خلينى بسمة حنان كلمة سلام وامان رحمة وعدل وفضيلة وعمل نافع يفيد مايضر يارب سبحانك امين يارب العالمين

مُساهمةموضوع: رد: الفتيات اللاتى أغتصبن ................ ما مصيرهن؟؟؟؟؟؟؟؟   الفتيات اللاتى أغتصبن ................ ما مصيرهن؟؟؟؟؟؟؟؟ Icon_minitimeالإثنين مايو 03, 2010 10:04 pm

البراءةدايما منورانا بموضوعاتك الجريئة وننتظر منك المزيد

اولا......وجهة نظر المجتمع ....ان المجتمع يا عزيزتى له حكم قاسى ع الفتاه المغتصبة هى واهلها ..

رغم ان اسمها مغتصبة يعنى غير مخيرة لكن للاسف تعامل البنت كانها مذنبة رغم انها الضحية

هذا الحكم لا اعلم من اين مستمد هل من العادات والتقاليد التى تخنقنا هنا وهناك....ام من الثقافة الذكورية 00لااعلم

ثانيا0000وجة نظرى انها ضحية تحتاج لان يقف المجتمع معها ويقص لها ممن انتهك عرضها

ثالثا 00000راى القانون ان المغتصب 00من وقع انثى بدون رضاها يعاقب بالاعدام شنقا هو ومن اشترك معه

رابعا 000000رغم تعاطفى مع البنت المغتصبة لكن هل اوافق ع الارتباط بها ام لا 000لا اعلم

من الممكن ان ارتبط بها اذا كنت بالفعل احبها مهما كانت التضحيات بس المجتمع مش هيرحمنى ولا هينسى

انها مغتصبة بس مش عارف بجد ممكن ارتبط بيها بس وانا مرتبط بيها مش هسمع لكلام الناس وهاخلى

النبى ص..قدوتى واكيد ربنا هيوفقنى لان سترت مسلمة

من ستر مسلما ستره الله يوم القبامة

ف النهاية ربنا يحفظ بناتنا وبنات المسلمين0000قولوا امين
after departure
عضو جامد قوى
عضو  جامد قوى
after departure

انثى
مساهماتى بمنتدى الجامعه : 99
دعاء المنتدى : اللهم لك الحمد حتي ترضي ولك الحمد اذا رضيت ولك الحمد بعد الرضي ولك الحمد علي كل حال لك الحمد انت نور السماوات والارض ومن فيهن لك الحمد انت قيوم السماوات والارض ومن فيهن ولك الحمد انت الحق ووعدك حق ولقاؤك حق

مُساهمةموضوع: رد: الفتيات اللاتى أغتصبن ................ ما مصيرهن؟؟؟؟؟؟؟؟   الفتيات اللاتى أغتصبن ................ ما مصيرهن؟؟؟؟؟؟؟؟ Icon_minitimeالأربعاء مايو 05, 2010 11:47 pm

الفتاه المغتصبة دايما بيشوفها المجتمع انها مذنبة
وبيرمو اللوم عليها وبتتعاقب علي حاجة هي مش ليها ذنب فيها
اهلها بيفكرو ازاي يمحو العار اللي حصل دا
محدش بيقدر حجم الذل والاحساس بعدم الثقة نفسها ازاي
يعني الفتاه المغتصبه بتكون ميته وحية في نفس الوقت

تقبلي مروري

عدل سابقا من قبل after departure في الخميس مايو 06, 2010 3:54 am عدل 1 مرات
Faris A7med
مشرف شباب الجامعه
مشرف شباب الجامعه
Faris A7med

ذكر
مساهماتى بمنتدى الجامعه : 1070
دعاء المنتدى : هذا الدعاء يستغيث الشيطان منه
اللهم انك سلطت علينا عدوا عليما بعيوبنا - يرانا هو وقبيله من حيث لا نراهم -- اللهم آيسه منا كما آيستـه من رحمتك وقنطه منا كما قنطـته من عـفوك -- وباعــد بيننا وبينه كما باعـدت بينه وبين رحمتك وجنتك

مُساهمةموضوع: رد: الفتيات اللاتى أغتصبن ................ ما مصيرهن؟؟؟؟؟؟؟؟   الفتيات اللاتى أغتصبن ................ ما مصيرهن؟؟؟؟؟؟؟؟ Icon_minitimeالخميس مايو 06, 2010 2:32 am

موضوع مميز وصعب الحكم فية

بصراحة المجتمع بيدبح البنت المغتصبة وبيظلمها جدا وسكوتها وخوفها بيظلمها اكتر

اتجوزها ولا لا ؟؟ بصراحة شديدة لو كنت اعرفها قبل ما يحصل معاها كدة يعنى كنت خاطبها او بحبها مش هتخلى عنها ابدا ابدا وهجيب حقها عن طريق محكمة او بايدى وهرجعلها كرامتها وهتجوزها وانا راضى ومبسوط

لكن لو مش اعرفها ورحت اتقدم لواحدة وعرفت عنها كدة مش هروح اتقدم اصلا لانى مش هقدر احكم عليها واسالة كتير هتدور فى دماغى

ماذا يجب ان تفعل ؟؟
اكيد هتبقى فى حالة نفسية وحشة جدا والدور هيبقى على اهلها واصحابها يخرجوها من الحالة دى ويحسسوها بالامان واكيد شئ صعب جدا

نايس توبيك
البرآة
عضو متقدم
عضو متقدم
البرآة

انثى

مُساهمةموضوع: رد: الفتيات اللاتى أغتصبن ................ ما مصيرهن؟؟؟؟؟؟؟؟   الفتيات اللاتى أغتصبن ................ ما مصيرهن؟؟؟؟؟؟؟؟ Icon_minitimeالخميس مايو 06, 2010 11:03 pm

ميرسى ليك بست مان ونورت التوبيك ورايك دايما فى شئ من الحكمة وعلى فكرة انا متأكدة انك هتكون محامى اخر حاجة ان شاء الله وبهنيك على جرأتك فى انك ممكن تواجه المجتمع فى ايمكانيتك الارتباط بفتاة شاء القدر ان تقع فريسة لهؤلاء الذئاب متحذا رسول الله ( صلى الله عليه وسلم) قدوة ومرة تانية نورت التوبيك
البرآة
عضو متقدم
عضو متقدم
البرآة

انثى

مُساهمةموضوع: رد: الفتيات اللاتى أغتصبن ................ ما مصيرهن؟؟؟؟؟؟؟؟   الفتيات اللاتى أغتصبن ................ ما مصيرهن؟؟؟؟؟؟؟؟ Icon_minitimeالخميس مايو 06, 2010 11:10 pm

after departure كتب:
الفتاه المغتصبة دايما بيشوفها المجتمع انها مذنبة
وبيرمو اللوم عليها وبتتعاقب علي حاجة هي مش ليها ذنب فيها
اهلها بيفكرو ازاي يمحو العار اللي حصل دا
محدش بيقدر حجم الذل والاحساس بعدم الثقة نفسها ازاي
يعني الفتاه المغتصبه بتكون ميته وحية في نفس الوقت

تقبلي مروري
ميرسى ليكى ( بعد الفراق) نورت التوبيك وبجد انتى فعلا قولتى الحقيقة التى تعيشها الفتاة المغتصبة والمجتمع بيظلم الضحية وبيترك الجانى كأنه لم يفعل شئ
First Best Man
عضو برونزى
عضو برونزى
First Best Man

ذكر
خلينى بسمة حنان كلمة سلام وامان رحمة وعدل وفضيلة وعمل نافع يفيد مايضر يارب سبحانك امين يارب العالمين

مُساهمةموضوع: رد: الفتيات اللاتى أغتصبن ................ ما مصيرهن؟؟؟؟؟؟؟؟   الفتيات اللاتى أغتصبن ................ ما مصيرهن؟؟؟؟؟؟؟؟ Icon_minitimeالجمعة مايو 07, 2010 5:13 pm

البرآة كتب:
ميرسى ليك بست مان ونورت التوبيك ورايك دايما فى شئ من الحكمة وعلى فكرة انا متأكدة انك هتكون محامى اخر حاجة ان شاء الله وبهنيك على جرأتك فى انك ممكن تواجه المجتمع فى ايمكانيتك الارتباط بفتاة شاء القدر ان تقع فريسة لهؤلاء الذئاب متحذا رسول الله ( صلى الله عليه وسلم) قدوة ومرة تانية نورت التوبيك

التوبك منور بصحابه

وشكرا ليكى ودى شهادة اعتز بيها

لاتنسوا الصلاة ع النبى

صلى الله وعليه وسلم
البرآة
عضو متقدم
عضو متقدم
البرآة

انثى

مُساهمةموضوع: رد: الفتيات اللاتى أغتصبن ................ ما مصيرهن؟؟؟؟؟؟؟؟   الفتيات اللاتى أغتصبن ................ ما مصيرهن؟؟؟؟؟؟؟؟ Icon_minitimeالسبت مايو 08, 2010 1:16 am

Faris A7med كتب:

بصراحة المجتمع بيدبح البنت المغتصبة وبيظلمها جدا وسكوتها وخوفها بيظلمها اكتر

اتجوزها ولا لا ؟؟ بصراحة شديدة لو كنت اعرفها قبل ما يحصل معاها كدة يعنى كنت خاطبها او بحبها مش هتخلى عنها ابدا ابدا وهجيب حقها عن طريق محكمة او بايدى وهرجعلها كرامتها وهتجوزها وانا راضى ومبسوط

لكن لو مش اعرفها ورحت اتقدم لواحدة وعرفت عنها كدة مش هروح اتقدم اصلا لانى مش هقدر احكم عليها واسالة كتير هتدور فى دماغى

ماذا يجب ان تفعل ؟؟
اكيد هتبقى فى حالة نفسية وحشة جدا والدور هيبقى على اهلها واصحابها يخرجوها من الحالة دى ويحسسوها بالامان واكيد شئ صعب جدا

نايس توبيك
ميرسى ليك يا فارس ونورت التوبيك ومعاك حق فى حكاية المجتمع لكن نفسى اسأل سؤال هو المجتمع بيمثله ناس زى وزيك يا فارس صح طيب ليه مش نقدر نغير ذلك المجتمع ونتعاطف مع تلك الضحية ولو اعتبر المجتمع ان هذه الفتاة مخطئة يبقى اكيد مجتمع مريض لا يستحق الاعتراف به ، بعد اذنك ممكن توضح لى حكاية الارتباط ازاى تفرق ان تعرفها ولا مش تعرفها
Faris A7med
مشرف شباب الجامعه
مشرف شباب الجامعه
Faris A7med

ذكر
مساهماتى بمنتدى الجامعه : 1070
دعاء المنتدى : هذا الدعاء يستغيث الشيطان منه
اللهم انك سلطت علينا عدوا عليما بعيوبنا - يرانا هو وقبيله من حيث لا نراهم -- اللهم آيسه منا كما آيستـه من رحمتك وقنطه منا كما قنطـته من عـفوك -- وباعــد بيننا وبينه كما باعـدت بينه وبين رحمتك وجنتك

مُساهمةموضوع: رد: الفتيات اللاتى أغتصبن ................ ما مصيرهن؟؟؟؟؟؟؟؟   الفتيات اللاتى أغتصبن ................ ما مصيرهن؟؟؟؟؟؟؟؟ Icon_minitimeالسبت مايو 08, 2010 2:12 am

منورة المنتدى يا عسل
حلوة حكاية ذلك المجتمع

بصى انا بحب اعرف قدرات نفسى واعترف بيها ومبعرفش امسك سيف واصلح فى كل الناس
تعرفى احنا مش عارفين نتقدم لية بعيد عن الظلم السياسى او الاضطهاد القانونى او اى سبب تانى
احنا عايزين نغير المجتمع ودة مستحيل تماما
الاول اعرف غير نفسك وبعدين صاحبك او بيتك هتلاقى كل واحد بيغير جزء والجزء بيبقى كل المجتمع فى الاخر

حتى لو مجتمع مريض زى ما حضرتك بتقولى خلاص ماهو دة المجتمع اللى هعيش فية ومش هتقدرى تعيشى لوحدك

حكاية الارتباط :
لو اعرفها هبقى واثق فى سلوكها وبحبها وهتفرق معايا وشهامتى ودينى بتحتم عليا انى مش اتخلى عنها ابدا وفعلا انا مش هسيبها وهجيبلها حقها وزيادة وهوافق ع الارتباط بيها

لكن لو معرفهاش يعنى مثلا حد قالى اية رائيك تتجوز البنت دى بس هى حصل معاها القصة دى

بصراحة ومن غير تلوين كلام مش هوافق لانى قدامى غيرها مليون واحدة
ممكن تقولى جبن او ضعف او حرام عليك هى اية ذنبها بس انا جاوبت بصراحة
البرآة
عضو متقدم
عضو متقدم
البرآة

انثى

مُساهمةموضوع: رد: الفتيات اللاتى أغتصبن ................ ما مصيرهن؟؟؟؟؟؟؟؟   الفتيات اللاتى أغتصبن ................ ما مصيرهن؟؟؟؟؟؟؟؟ Icon_minitimeالسبت مايو 08, 2010 9:32 pm

ميرسى لصراحتك يا فارس هى صحيح قاسية قوى بس فعلا كلامك صح هو فعلا اللى بيحصل والبنات اللى حصل معاهم كده ليهم رب كريم اكيد هو احن عليهم من البشر
First Best Man
عضو برونزى
عضو برونزى
First Best Man

ذكر

مُساهمةموضوع: رد: الفتيات اللاتى أغتصبن ................ ما مصيرهن؟؟؟؟؟؟؟؟   الفتيات اللاتى أغتصبن ................ ما مصيرهن؟؟؟؟؟؟؟؟ Icon_minitimeالإثنين مايو 10, 2010 12:25 am

البرآة كتب:
ميرسى لصراحتك يا فارس هى صحيح قاسية قوى بس فعلا كلامك صح هو فعلا اللى بيحصل والبنات اللى حصل معاهم كده ليهم رب كريم اكيد هو احن عليهم من البشر

البراءة انا عارف انك متعاطفة مع الفتيات المغتصبات بس عايز اعرف ازاى المجتمع يكون قاسى

وهى اصلا ضحية المجتمع اللى معرقش بحمبها يبقى احنا والزمن علبها حرام والله

زى ما انتى قلتى ليهم رب اسمه الكريم بس احنا مسلمين ومن لا يرحم لايرحم
شهنده يوسف
عضو صاحب مكان
عضو صاحب مكان
شهنده يوسف

انثى
مساهماتى بمنتدى الجامعه : 14

مُساهمةموضوع: رد: الفتيات اللاتى أغتصبن ................ ما مصيرهن؟؟؟؟؟؟؟؟   الفتيات اللاتى أغتصبن ................ ما مصيرهن؟؟؟؟؟؟؟؟ Icon_minitimeالثلاثاء مايو 11, 2010 1:39 am

موضوع مهم اوى وخطير تسلمى على الموضوع الرائع ياقمر

الفتيات اللاتى أغتصبن ................ ما مصيرهن؟؟؟؟؟؟؟؟
صفحة 1 من اصل 1
 مواضيع مماثلة
-
» أسباب تشقق الشفاة عند الفتيات
» ممكن تصدقن انفسكن يا حبيباتى الفتيات"فارسه الاسلام&quot