منتدى جامعه جنوب الوادى بقنا

عزيزى الزائر انت الان موجود بمنتدى جامعه جنوب الوادى بقنا,

نرجو منك الاشتراك , لكى تستفيد بخدمات المنتدى.
ملوحظه:لو سمحت بعد الاشتراك اذهب الى اميلك لتفعيل عضويتك
حتى تسطيع الاستفاده الكامله.......

منتدى جامعه جنوب الوادى بقنا

الرئيسيةس .و .جبحـثالتسجيلدخول

شاطر | 

أدعو الجميع بإباده المصريين وحرقهم وموتهم فهم لا يستحقون الحياه

استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي اذهب الى الأسفل 
كاتب الموضوعرسالة
alltime
عضو برونزى
عضو برونزى

ذكر
مساهماتى بمنتدى الجامعه : 230
دعاء المنتدى : هل من الطبيعى ان تتساقط المصائب عليك فجأة كهطول الأمطار سيولاً كثيفة فتجد نفسك وحيداً حائراً ضئيلاً مجروحاً متألماً مريضاً ضعيفاً لا تقوى حتى على شئ سوى قول: الحمد لله الذى لا يحمد على مكروه سواه
علشان كده انا قررت الرحيل ....

مُساهمةموضوع: أدعو الجميع بإباده المصريين وحرقهم وموتهم فهم لا يستحقون الحياه   الأربعاء مارس 02, 2011 1:02 am

أدعو جميع التجار بزياده أسعار سلعهم إلى أقصى درجة وأدعو جميع المفسدين والذين ينهبون ويسرقون اموال العامه بأن يزدادوا من فسادهم
وأدعو جميع من يريد إخراب مصر بأن يخربها كما يشاء وأدعو جميع الدول الأقوى فى العالم وخصوصاً إسرائيل بأن تأتى إلينا وتبيدنا وتحرقنا وتقتلنا وتأخذ ما تشا ء من خيرات هذا البلد الكاذبه
فهذا الشعب الفرعونى لايستحق إلا القتل والاباده والموت والهلاك جوعاً وعطشاً وهلاكا ودمارا

من يطلق على مصر فرعونية فهوا أكبر كاذب ومن يقول بأننا شعب عظيم وقوى ومتماسك فهوا أكبر خائن

إكشفوا معى جميعا لأنفسكم من تكون مصر الان ومن هم المصريين
فهذا الشعب توارث السرقة والنهب والكذب والفساد بجميع صوره منذ زمن بعيد بل أصبح يجرى فى دمه
إنه شعب لا يستحق الحياه ولا يستحق أن يكون حفيدا للفراعنه او القبط أو مسلمى الجزيرة العربية ممن هجروا إلى مصر

إنها أكبر أكذوبه فى التاريخ البشرى

إنه الشعب المصرى الذى أفسد وسرق ونهب وتعلم فن الخداع إنه الشعب المصرى الذى أصبح موجود عنده فقط .....
اقل متوسط دخل اسره فى العالم
اعلى نسبه التهاب كبدى بالعالم
اعلى نسبه فيروس سي فى العالم
اعلى نسبه سرطان بالعالم
اعلى نسبه فشل كلوي بالعالم
اعلى نسبه فساد بالعالم
اعلى نسبه بطاله بالعالم
اعلى نسبه سلب للمال العام بالعالم
اعلى نسبه انحطاط فكرى و خلقى فى تاريخ مصر القديم و الحديث والعالم
اعلى نسبه اميه فى الشرق الاوسط
اعلى نسبه جهل سياسي فى العالم حيث يعتبر المتحدث بالسياسه أجهل من الجاهل
أعلى نسبه جهل علمى وتعليمى وعملى وسياسى وأخلاقى ودينى وثقافى .... الخ .... فى العالم
أعلى نسبه بلطجه وخناقات أهليه وقبليه فى العالم
أعلى نسبه سجناء ومعتقلين فى العالم

نعم إنه الشعب المصرى ولو تشاء نفسى بأن أحرقكم وأبيدكم جميعا حتى يبدلكم الله بشعب أخر يستحق لقب مصرى وقبطى ومسلم وعربى وعظيم
كلنا فاسدون ومُفسدون

- من منا لا يلقى القمامه فى الشوارع ثم يفتح فمه لنقد الحكومه والدوله لعدم الاهتمام
- من منا لا يستخدم الواسطه والمحسوبيه فى جميع أعماله
- من منا لا يستخدم التكبر والتفاخر بعائلته ووالده
- من منا يطيق أن يسمع كلمه من أخ له لتنقلب بعدها إلى خناقات همجيه بالألفاظ والضرب والعنف والنيران
- من منا لم يكسر ويهدر الاماكن العامه وخاصه القطارات ووسائل النقل العام والحوائط والمدارس ثم ينقد الدوله لعدم الاهتمام
- من منا لم يكتب على حائط ويشخبط على حائط مدرسه او حديقه او مكان عام او حائط بيته
- من منا لم يهدر مياه النيل وحسن استعمالها ولم يرشها فى الشوارع

- من منا لم يكذب فالكذب والنفاق هم أساس كل فساد وكل خطيئه
- من منا لم يكسب من تجارته بالسرقه والنفاق على البائعيين
- من منا لم يتقاضى رشاوى او يشهد زورا حتى فى ابسط مواقف الحياه
- من منا لم يبحث عن واسطه ومحسوبيه فى جميع أعماله وأى عمل فالمحسوبيه أصبحت وراثه وهى تجرى فى الدم منذ قديم الزمان
- من منا أتقن عمله اى كان او أتقن دراسته وذاد عليها لينفع نفسه وبلده
- من منا لم يبزر فى المأكولات والمشروبات وأكل وشرب فقط ما يحتاجه جسمه
- من منا أطعم الفقير خير إطعام
- من منا لم يستعمل ألفاظ مسيئه وقبيحه
- من منا لم يعاكس فتاه او إمرأه
- من منا لم يشاهد افلام إباحيه وضد حيائنا
- من منا لم يستعمل الهرج والمرح والضحك بدون سبب فى كل الاوقات والاعمال عن طريق النكت وغيرها
- من منا لم يقل أنا فلان إبن فلان
- من منا لم يكره دخول الجيش والتجنيد والخدمه العامه
- من منا لم يكره بلده عندما عم بها الفساد الذى تسبب هو بنفسه فيه بأفعاله وسكوته وأقواله
وفساد كثير جدا جدا جدا فى جميع نواحى حياتنا

ها نحن بعد هذه الثوره قد وصلنا إلى مرحله الصفر وإما أن نبدأ ونغير أنفسنا ونصبح مصريين حقيقيين كما يعلم عنا الجميع
أو يبيدنا الله ويبدلنا بقوم أخرون خير لنا من فسادنا لأنفسنا ولبلدنا
فكلنا فاسدون ومُفسدون وساكتون عن الحقوق
كلنا ظالمون ومُظلمون
كلنا حاقدون وحاسدون
كلنا نتمتع بالشهوه والحب فى الوصول إلى الافضل بكل الطرق المزروعه فى دمائنا كالمحسوبيه والسرقه ....إلخ
كلنا كاسلون ولم نتقن أى عمل كان
كلنا فاسدون فاسدون فاسدون

ولست انا بمختار عنكم بابتعادى عن فسادكم فانا اول فاسداٌ فيكم

كلنا فاسدون
http://www.alltime4htm.blogspot.com
alltime
عضو برونزى
عضو برونزى

ذكر
دعاء المنتدى : هل من الطبيعى ان تتساقط المصائب عليك فجأة كهطول الأمطار سيولاً كثيفة فتجد نفسك وحيداً حائراً ضئيلاً مجروحاً متألماً مريضاً ضعيفاً لا تقوى حتى على شئ سوى قول: الحمد لله الذى لا يحمد على مكروه سواه

مُساهمةموضوع: رد: أدعو الجميع بإباده المصريين وحرقهم وموتهم فهم لا يستحقون الحياه   الخميس مارس 03, 2011 1:51 am

الناس كلها فهمت غلط ..... وقالت انه الكلام دا وقته راح لاننا عملنا ثوره وهنتغير وهنغير ..... بس للأسف كلنا فاسدين لو افتكرنا اننا هنتغير ...لانه الاهداف اللى اتحققت للثوره كانت اهداف سياسية فقط .... ( دى لو كملت واتحققت السياسية اساسا ) أما اللى انا أقصده .... انه احنا لازم نتغير لانه وللأسف كل الفساد اللى انا اتكلمت عنه ( رغم انه فى فساد كتير تانى ما قولتش حاجه عنه ) كل الفساد دا موجود فى دمائنا جميعا .... واحنا كلنا دلوقتى بلا زياده كلنا فى مرحله صفر يا أما نتغير فعلا ونبقى مصريين بجد يا أما ولا كأننا عملنا ثوره .... ويوميها نستحق القتل والموت جميعا
عود ريحان
عضو برونزى
عضو برونزى

انثى
مساهماتى بمنتدى الجامعه : 291
دعاء المنتدى : اللهم اغفر لي خطيئتي وجهلي و إسرافي في أمري وما أنت أعلم به مني اللهم اغفر لي جدي وهزلي ‏وخطئي وعمدي وكل ذلك عندي، اللهم اغفر لي ما قدمت وما أخرت وما أسررت وما أعلنت وما ‏أنت أعلم به مني، أنت المقدم وأنت المؤخر وأنت على كل شئ قدير

مُساهمةموضوع: رد: أدعو الجميع بإباده المصريين وحرقهم وموتهم فهم لا يستحقون الحياه   الخميس مارس 03, 2011 3:21 am

السلام عليكم
يارب تكون بصحة نفسية جيدة والامور كلها معاك تمام . لاني بجد حاسة انك متوتر جدا والامور مختلطة عليك شوية . ممكن بعد اذنك تسمحلي اشاركك برائي شوية .
... ازاي كلنا فاسدين ( امال مين اللي قام بالثورة على كل فساد في اي نظام ) مش برضه احنا .
انا معاك والله ومصدومه جدا من كل اللي بيحصل وكان نفسي اشوف واحد بس من اللي ماسكين السلطة وظاهرين كويس ومحترم ( بيشتغل بما يرضي الله) علشان يرفع معنوياتي شوية . بس للاسف مفيييييييييييييييييييش خالص لان الظلم ظلامة غطي على كل شئ . حتي وان كان كبير .... مش معنى كده انه مفيش خير ولو ضئيل .
( لان نور الحق بيشق اي ظلام زي ما شق نور الثورة الحقيقية ظلام عالم الاشباح اللي كنا عايشين فيه ). تفتكر القوة اللي جوانا دي جبناها من فين ؟
... لو سبنا نفسنا وبصينا دايما على نص الكبايه الفاضي عمرنا ما حنشوف النص المليان . وليه نقول نص بالعكس ده كله مليان ولازم يكون كده لاننا احنا اللي بنعبيه بكفاحنا وايمانا بالحق والقوة اللي بنكتسبها بتمسكنا بربنا وسنة رسله ودستور كتبه السماوي في اي مكان وزمان .
... ليه دايما بنفكر نجمع كل حاجه وحشة ونعدها ونتحسر بعد كده عليها ونقول كل ده ؟....معقول....مش ممكن ...
ونبكي ونضيع كل عمرنا عليها .
... مع اننا لو عملنا العكس ودورنا على كل حاجة كويسة جوانا وحولينا ومع غيرنا وجمعناها وكبرناها واهتمينا بيها ونميناها ...اكيد وبالتاكيد حتكبر ونكبر معاها .
اقولك على سر بيني وبينك ... هي دي الدنيا (لوحة رسم فاضية .وكلنا بنرسم فيها )
ولو عليك ممكن تشتريلك كراسة وترسم فيها دنيتك بنفسك جرب ومش حتخسر حاجة .

...ممكن اطلب منك طلب (لو سمحت ومن فضلك)[b]
تبدأ من النهاردة وزي ما دورت وتعبت في جمع كل الفساد ده وعرفتنا عليه .تتعب نفسك بنفس القدر وتدور على كل صلاح ونجاح وتدلنا عيه .
مين عارف يمكن يكون صلاح حالنا على ايديك .
alltime
عضو برونزى
عضو برونزى

ذكر

مُساهمةموضوع: رد: أدعو الجميع بإباده المصريين وحرقهم وموتهم فهم لا يستحقون الحياه   السبت مارس 05, 2011 2:38 am

الحمد لله انا دايما متوتر ومتضايق لأحداث بلدى ( مش الاحداث اللى حصلت والثوره وغيرها ... لا ... من زمان ) لانى والحمد لله عضو مؤسس فى شباب 6 ابريل ....وياما نشرت وحاولت اغير على المدونه بتاعتى واغلب المنتديات .... وعارف ومتأكد انه عندينا كوادر وقوه عظيمه جدا وخير كبير جدا ( والعالم كله يشهدلنا ... يعنى ايه مصريين ...) والنهارده لاول مره باكتشف انه اللى بيوضع مناهج التعليم فى اغلب الدول زى كندا وامريكا ودول اوروبيه ونمور اسيويه مصريين وكمان اكتشفت انه اغلب صيدليات اوروبا اصحابها مصريين مسيحيين كرهوا بلدهم او مش كرهوهها لكن ما وجدوش فيها ضالتم
وكمان عارف مناطق خير كتيره فى بلدنا شباب وشيوخ وكل الطوائف ..... لكن اتحدى اى واحد فينا ما نفذش او ما عملش حاجه من الفساد اللى انا اتكلمت عنه .... لاننا لازم نعرف انه كله مؤثر فى كله ... وهقوقلك حاجه يارب تفهميها من منطق المناقشه والنقد الفعال والايجابى ... انتى اول واحده فاسده انا شايفها فى المنتدى .... ازاى .... انتى عارف انى انا اتكلمت عن حاجات كتير ومشاريع كتير فى المنتدى ... وحاولت اغير .... وعارف انه انتى شاركتى معايا بتعليق فقد وامنيه وحلم دون تنفيذ يبقى انتى كده فاسده علشان شوفتى حاجه صح وما ساعدتيش فى نشرها صدقينى .... علشان نصلح البلد دى لازم الاول نقضى على نقاط الفساد اللى انا اتكلمت عنها وبعد كده نبدأ نبنى فى انسان مصرى حقيقى ... صدقينى .... صعب اننا نبدأت نبنى فى ظل وجود فساد والفساد مش فى حكومه ولا غيرها الفساد فينا ..... وفعلا الناس اللى عملت ثوره حاولت تغير زى انا بالظبط من الفساد دا .... بس هى قضت على فساد واحد او اتنين بس واللى هما فسادنا فى اننا مش بندافع ونتكلم عن حقنا او حق معين ... مش هطول .... بس انا ناس كتير قالتلى بلاش ويلا نبدأ وابدأ فى اصلاح ومشااريع ... بس انا مصر على اننا لازم نغير الفساد دا الاول ونعمل انسان حقيقى وبعد كده هنلاقى الاصلاح جى لوحده ..... وهثبت كلامى فى موضوعات سابقه .... واسف لانى مش بقدر ادخل على النت يوميا لانه وللأسف انا فاسد لانه والدى عقيد حربيه وعرف انى تبع 6 ابريل وناشط على الفيس بوك والتويتر .... لحد ما فصل النت من عندى فى البيت ... انا فاسد علشان ما عرفتش اخد حقى منه واخلى النت موصل بس انا هقضى على فسادى دا وهقنعه بتوصيل النت ... او بحقى فيه ... وشكرا لمشاركتك ... ياللى دايما بتنقدينى
alltime
عضو برونزى
عضو برونزى

ذكر

مُساهمةموضوع: رد: أدعو الجميع بإباده المصريين وحرقهم وموتهم فهم لا يستحقون الحياه   السبت مارس 05, 2011 2:42 am

وهقولك على حاجه تانيه بينى وبينك برضه ( ابتعادنا عن ربنا وشريعته .... هى السبب فى كل حاجه ) عارفه لو الدين الاسلامى ( وحطى 100 خط تحت كلمه الاسلامى ) عارف لو طبق صح وطبق كما نزلت شريعته اول اللى هيشعروا انه بشر وانهم مصريين وانهم فى عدل .... الخ .... هما اصحاب الديانات الاخرى من اللى عايشين فى مصر .... صدقينى ... انا مش مع الاخوان او الكلام دا .... بس انا مع مبدأهم بتاع ( الاسلام هو الحل ) وشكرا لأهتمامك يا ستى
ronaldo7
عضو برونزى
عضو برونزى

ذكر
مساهماتى بمنتدى الجامعه : 276
دعاء المنتدى : اللهم وفق جميع طلاب المسلمين اللهم ارحم موتى المسلمين

مُساهمةموضوع: رد: أدعو الجميع بإباده المصريين وحرقهم وموتهم فهم لا يستحقون الحياه   السبت مارس 05, 2011 11:57 am

انا قررت بعد الثوره اغير نفسى
عود ريحان
عضو برونزى
عضو برونزى

انثى
مساهماتى بمنتدى الجامعه : 291
دعاء المنتدى : اللهم اغفر لي خطيئتي وجهلي و إسرافي في أمري وما أنت أعلم به مني اللهم اغفر لي جدي وهزلي ‏وخطئي وعمدي وكل ذلك عندي، اللهم اغفر لي ما قدمت وما أخرت وما أسررت وما أعلنت وما ‏أنت أعلم به مني، أنت المقدم وأنت المؤخر وأنت على كل شئ قدير

مُساهمةموضوع: رد: أدعو الجميع بإباده المصريين وحرقهم وموتهم فهم لا يستحقون الحياه   السبت مارس 05, 2011 3:20 pm

السلام عليكم
... ربنا يبارك فيك يارب وشكرا على كل شئ قدمته للبلد وللجميع من قريب او من بعيد
بس انا بجد محتاجه اشوفك بتحب نفسك شوية
... حبها بجد ... اعرف امكانياتها... نميها ... شجعها دايما على الخير ... لاي حد... وفي اي مكان وزمان
بلاش تعذبها معاك وتجرحها وتقول انها فاسدة لمجرد انها مقدرتش تغير نتائج موقف مر بيها ... هي مش ملاك ولا إلاه ..."دي بشر" من دم ولحم ... مش بايديها تغير الكون بكل ما فيه وتمشيه على هواها...
... ربنا سبحانه وتعالى قال لسيدنا محمد عليه افضل الصلاة والسلام "انك لا تهدي من احببت ولكن الله يهدي من يشاء" صدق الله العظيم ... عندك شك في ان سيدنا محمد ربنا بعثه بالحق المبين لتحطيم كل فساد في الدنيا ... وبذل كل شئ لتحقيق الرسالة " اليوم اتممت عليكم نعمتي ورضيت لكم الاسلام دينا " . وجااهد في سبيل التغيير
(تغيير حقيقي وبجد من الجذور لكل الفروع ) ورغم كل ده مقدرش يغير في حاجات ومواقف كتير مرت بيه وحوليه وحتى ان قدر من قلة ففي كتير غيرهم لسه على عنادهم ... تفتكر هو بكده يبقى فاسد ؟؟؟....
... لو شايف نفسك فاسد علشان مش قادر تغير موقف حوليك فدي حاجة تخصك وده موقفك انت وبس منها ...
بس انت تعرف عني ايه علشان تتهمني بالفساد ... تقدر تسأل عني وتتاكد ان كنت ايجابية وبعمل اللي بقولة ومؤمنة بيه ولا بكدب ...(على فكرة انا قريبة منكم جدا) ... ولو ما تعرفش طريقة للنشر والمساعدة غير على صفحات النت , تقدر تدور داخل شريعة الاسلام لانها بالفعل الحل لكل شئ . " لان الدين المعامله "خليني المس التغيير مش بس اقرأ عنه ... بجد انا اسفه
اسفة لاني مقدرتش اوصل وجهة نظر اساسها اننا مانبكيش عاللي فات وانما نفكر ازاي ما نكررش نفس الغلط النهاردة . علشان ننور طريقنا بكرة ... الفكرة بسيطة .. بس تقول لمين ...
واسفة لاني رديت وافتكرت كلامي نقد مع انه بالعكس هو نفس المنهج بس بشئ من التفائل شوية ....
... لاننا بجد محتاجين بكينا كتير واتجرحنا حتى من نفوسنا ... كفاية عاوزين نضحك ...حتى وان كنا حنضحك على نفوسنا... ولو انا بكدة فاسدة فليا الشرف لاني على الاقل مامتش من البكى وانما مت وانا بضحك
جرب وصدقني انت المرة دي "مش حتخسر حاجة"
واسفة تاني
... لاني بجد بسببلك مشكلة في الرد على موضوعاتك ... وان كان كده ...فربنا يكرمك يارب
alltime
عضو برونزى
عضو برونزى

ذكر

مُساهمةموضوع: رد: أدعو الجميع بإباده المصريين وحرقهم وموتهم فهم لا يستحقون الحياه   السبت مارس 05, 2011 11:49 pm

ممكن تساعدينى اننا نبقى صح ونبقى ايجابين بجد .... كلنا طبعا شوفنا وشاركنا فى المظاهرات النهارده فى الجامعه .... طيب ما تيجوا نعمل مؤسسه او جمعيه طلابيه او شبابيه ... يكون هدفها التثقيف السياسى والتعليمى ونشر الخير وانا اقدر اجيب دعم ليها من المنظمات الدوليه زى اليونسكو وغيرها .... بس اهم حاجه يبقى عددنا كبير علشان نبقى قوه مؤثره فى البلد وبكده يرضوا يدونا الدعم المادى والبشرى كاكوادر يعنى ..... لو موافقه ... انا من دلوقتى هعمل مدونه باسم للمؤسسه نتفق عليه وكمان هعمل صفحه على الفيس ونبدأ نعمل حاجه نفيد بيها نفسنا .....بس يارب الاقى ايجابه منك مش ...... نبقى ؟؟؟؟

واعتقد انى انا كده هنمى نفسى واصلحها واضعها على الطريق الصح زى ما بتقولى ليا ( رغم انها على الطريق الصح من الاول انا عارف ..... !!!!! )

وعموما انا ما كنتش اعرف انك كويسه او بمعنى تانى بتدعى الناس للخير .... كل اللى كنت اعرفه انى انا بعمل شويه موضوعات على المنتدى اغلبها هادف وانتى كنتى بتعملى تعليق على اغلب موضوعاتى وكمان اغلب الموضوعات الهادفه الاخرى من باقى الناس ..... بس مجرد تعليقات بدون مشاركه فعاله .... علشان كده انا قولت عليكى سلبيه ... وفاسده ..وبكده يبقى عندى حق .... ولا ايه

وعلى فكره انا متضايق قوى من الكلام اللى انتى قولتيه زى ( كفاية عاوزين نضحك ) ( على الاقل مامتش من البكى وانما مت وانا بضحك ) ( بجد بسببلك مشكلة في الرد على موضوعاتك ... وان كان كده ...فربنا يكرمك يارب
)
alltime
عضو برونزى
عضو برونزى

ذكر

مُساهمةموضوع: رد: أدعو الجميع بإباده المصريين وحرقهم وموتهم فهم لا يستحقون الحياه   السبت مارس 05, 2011 11:58 pm

شكرا لمشاركتك يارونالدو .... ايوه كلنا لازم نتغير صدقونى لو كلنا اتغيرنا هنلاقى الاصلاح والعدل وكل اللى بنطالب بيه ... بيتحقق لوحده لاننا كلنا بعد ما نصلح نفسنا ونساعد غيرنا على تصليح نفسهم هنبقى كلنا ايجابيين وكلنا بنعمل فى طريق صحيح .... يارب تساعدنى يا رونالدو فى اننا نعمل مؤسسه او جمعيه .... ونلم بس طلاب وشباب ... وانا عليا انى اخيها معتمده من الجهات الرسميه وكمان عليا اجيب دعم مادى وكوادر ليها ودورات .... يارب الكل يساعدنى
نور الوجود
لسه عضو جديد
لسه عضو جديد

انثى
مساهماتى بمنتدى الجامعه : 1
دعاء المنتدى : *اللهم لك الحمد كما ينبغي لجلال وجهل وعظيم سلطانك*
*اللهم أجعلني خيرا مما يظنون . ولا تؤاخذني بما يقولون . وأغفر لي ما لا يعلمون*
*اللهم انت ربي لا إله إلا انت ..خلقتني وانا عبدك وانا على عهدك ووعدك ما استطعت اعوذ بك من شر ما صنعت وابوء لك بنعمتك على وابوء بذنبي فاغفر لي فانه لا يغفر الزنوب إلا انت...يــــــــــــــــــــارب

مُساهمةموضوع: رد: أدعو الجميع بإباده المصريين وحرقهم وموتهم فهم لا يستحقون الحياه   الإثنين مارس 07, 2011 11:26 pm

السلام عليكم
انا نور اخت عود
وبتاسفلك لاني بجد مشاركتش في المظاهرات اللي بتقول عليها لان دوري كان في مكان تاني ما يقلش اهمية عن ميدانك .وفكرة المؤسسة مبادرة جميلة منك(الدال على الخير كفاعلة) . وان كنت حساعدك فيها فحيكون من مكاني بالكلية بدعوة الطلاب في المشاركة فيها لاني بدعم وبشدة اسلوب الحوار مع الجميع وحرية الاختيار وتبادل الخبرات حتى وان كانت من انسان اصغر في السن . وكمان زمايلنا إيجابيين جدا في موضوعات كتير اتعرضت عليهم من الطلاب وشاركوا فيها.غير ان مساهمتهم مش بس محلية وانما كمان عالمية . لاننا بنستفيد من علاقاتنا بزمايلنا في كل الجامعات وبتربطنا مساهمات كتير بندعي ونسعى لديها فيما بينا . وان كان ده مش ظاهر للجميع...
والحمد لله نجحنا بشكل كبير في تحقيق بعض الاهداف مش كلها .بس الحمد لله.. لانك لو تعرف الميدان اللي بنقاتل فيه داخل الكلية حتعزرنا . و لو لمست التغيير اللي حصل حتشجعنا .. وياريت انت اللي تساعدنا بدورك على صفحات النت والفيس بوك . وتحدد المجال والافكار وانا اوعدك انه بدوري ادعي ليها بس لازم الاول اكون مقتنعة بيها وبايجابيتها علشان اقدر اوصلها صح

...ورغم اني مقتنعة بدوري إلا اني شيفاه ضئيل جدا بالنسبة للدور اللي بيقدمة بعض الطلبة اللي اعرفهم (ما شاء الله )شعلة نشاط بكل حيوية وجدية وعدم يئس من النتيجة ... ويمكن هو ده اللي نفسي المسه فيك . وياريت تبدأ وماتنتظرش حد يساعدك (اجري على الخير ومتنتظرش يجيلك)
وياريت كمان ما تضايقش من اي كلام يتقالك مهما كان لان لكل انسان وجهة نظر ولازم نحترمها
وعلشان تنجح لازم تعرف اسرار النجاح وتغير وتتغير (وكما تغير الصورة الشخصية لان مدلولها الفني لو تسمحلي واوضحهولك بيدل على الخضوع للقهر والذل والاستسلام والضعف )
... وده يمكن بيوضحه اكتر كلامك بانك قررت الرحيل بعد ما تساقطت المصائب عليك فجأة كهطول الأمطار سيولاً كثيفة ووجدت نفسك وحيداً حائراً ضئيلاً مجروحاً متألماً مريضاً ضعيفاً لا تقوى حتى على شئ سوى قول: (الحمد لله الذى لا يحمد على مكروه سواه)...وهو ده الحل لكل شئ ... كان لازم تمر بكل ده علشان تحس باحتياجك للتغيير فتبدأ مشوارك اللي مكتوبلك في الحياة ... ونيجي احنا من وراك ونمشي على خطاك ...
اتمنى الحوار يكون بداية ... ويارب ما تكون له نهاية
alltime
عضو برونزى
عضو برونزى

ذكر

مُساهمةموضوع: رد: أدعو الجميع بإباده المصريين وحرقهم وموتهم فهم لا يستحقون الحياه   الثلاثاء مارس 08, 2011 3:09 am

عارفه انى اول مره اشارك على ارض الواقع كان بدءاً من مؤسسه صغيره فى البلد بجانب جمعيه بناه المستقبل بجانب من يومين بس جمعيه المنار ..... لكن قبل كده صدقينى كان كل اجتهادى الصغير جدا على صفحات النت والفيس وكمان بالنصايح اللى كنت بقدمها دايما للأصحاب وكمان فلسفتى ورؤيتى لبعض الموضوعات عند طرح باب المناقشات ..... لانى وللأسف كرهت الحياه .... وكنت دائما ألتزم الصمت ...... صدقينى الدنيا عامله زى الكبايه اللى فيها ميه كلنا بنشوفها بصوره مختلفه وكلنا بنعبيها باللى بيحلى لينا وكلنا ممكن نكسرها غصب عننا او نساعدها وتبقى جزء مننا ..... كم انا سعيد جدا بعد لما شوفت تعليقك دا ..... اول مره احس بالسعاده من زمان.... كنت عايش ميت ...... بنصح الناس وبأساعدهم وبأحل مشاكلهم لكن كنت دايما ميت من جوه نفسى رغم دا كله مجهول وملتزم الصمت بعد الطيبه ....انا حياتى جزئتها فعلا الى اجزاء كبيره جدا ..... بس من النهارده دا اخر جزء فى حياتى ومش هغيره ....ويارب علمنى بعلومك اللى مش موجوده فى كتب او عقول ......موضوع الصوره دا موضوع كبير وحتى كمان موضوع اسم المدونه بتاعتى ( تبارك أحلامى ) موضوع ايضا يطول وحتى اغلب اقوالى شرحها يطول ..... بجد شكرا ليكى جدا علشان الانسان اللى بيعرف يطلع اللى جواه وبيشوف طاقاته المخزونه فيه .... بيعرف فعلا معنى الحياه والانسانيه .... وانتى ساعدتينى كتير على كده النهارده .... شكرا للجميع من اللى شاركونى ..... ويارب دايما خليك معايا فى الخير ووفقنى الى ما تحبه وترضاه

أدعو الجميع بإباده المصريين وحرقهم وموتهم فهم لا يستحقون الحياه
استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي الرجوع الى أعلى الصفحة 
صفحة 1 من اصل 1