منتدى جامعه جنوب الوادى بقنا
هل انت مع او ضد R2

عزيزى الزائر انت الان موجود بمنتدى جامعه جنوب الوادى بقنا,

نرجو منك الاشتراك , لكى تستفيد بخدمات المنتدى.
ملوحظه:لو سمحت بعد الاشتراك اذهب الى اميلك لتفعيل عضويتك
حتى تسطيع الاستفاده الكامله.......
هل انت مع او ضد R2

عزيزى الزائر انت الان موجود بمنتدى جامعه جنوب الوادى بقنا,

نرجو منك الاشتراك , لكى تستفيد بخدمات المنتدى.
ملوحظه:لو سمحت بعد الاشتراك اذهب الى اميلك لتفعيل عضويتك
حتى تسطيع الاستفاده الكامله.......
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

الرئيسيةأحدث الصورالتسجيلدخول

هل انت مع او ضد

sandy38
SaNoOoDa
hatem36
hisham amir
رضوان محمد عبدالعزيز
lion heart
ifimtm
joker
الوردة الوحيدة
THE KING
tena
15 مشترك
كاتب الموضوعرسالة
tena
كبير المراقبين العامين
كبير المراقبين العامين
tena

انثى
مساهماتى بمنتدى الجامعه : 1519

هل انت مع او ضد Empty
مُساهمةموضوع: هل انت مع او ضد   هل انت مع او ضد Icon_minitimeالإثنين أغسطس 31, 2009 8:03 pm

حنجاول نخرج من المواضيع العامة اللى بنحاول نجيبها من مواقع تانية ونحطها واحنا بنكتب المواضيع مش علشان نعرفهلكم لكن علشان نشوف الاراء فى المواضيع لان

اكيد معظم المواضيع مكتوبة فى مواقع تانية
النهاردة موضوعى عن حاجة بنعشها ومرتبطين بيهاوهى
العادات والتقاليد
هل نحن مع العادات والتقاليد ولا ضد
الولد بقى يفتح القميص وينزل البنطلون لكن البنت بقت تلبس المحزة والملصق
وبعد كدة نقول الحرية وكل واحد حر هى لية الناس بتدخل فى حياتنا
حتى الاغانى العربية بقت مبتزلة لاقصى حد يروحو يبرروا ويقولوا الشباب عايز كدة والاجانب كلهم بيعملو كدة
لما حد بدخل فى حياتنا وينقدنا نعقد نقول الناس مالها بينا اية المجتمع المتخلف دة ماكل واحد حر ماعنى الناس دول اللى قالوا علينا كدة
هما اول ناس بنلقيهم فى لاقدر اللة تعب او مرض او حادثة او فرح بنلاقيم جابينا
الشباب علطول انا نفسى اسافر برة المجتمع هناك متحرر ومحدش لية دعوة بحد
بس انا راية فى الحكاية دة احنا بدام عايشين فى مجتمع المفروض نتقبل عادتة وتقاليدة ونحاول نشوف الكويس ونعملة
واكتر حاجة احنا متاثرين بيها هى المجتمع الاوربى وبالتحديد الامريكى طب ماهما عنديهم حرية وتحرر وصحوبية وحشة خالص نتج عنها زيادة فى اعداد الاطفال اللى مالهاش اب
وعنديه قضايا كتير من نوعية البنات اللى سنهم تحت 15 سنة وبيبقوا امهات
وعنديم قضايا كتير تحرش ونصب واحتيال وناس بتتقتل فى شققهم ومحدش يعرف عنهم حاجة
وعنديهم الادمان بطريقة وحشية
انا شايفة انى العيب فينا مش فى العادات والتقاليد
احب اسمع وجهات نظركم
THE KING
مشرف قسم اخبار الدنيا من هنا وهناك
مشرف قسم اخبار الدنيا من هنا وهناك
THE KING

ذكر
مساهماتى بمنتدى الجامعه : 1390
دعاء المنتدى : سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم

هل انت مع او ضد Empty
مُساهمةموضوع: رد: هل انت مع او ضد   هل انت مع او ضد Icon_minitimeالثلاثاء سبتمبر 01, 2009 2:03 am

من وجهه نظري ان الانسان لازم يخضع لتقاليد وعادات بلده اللي بيتولد ويعيش فيها,, وكمان ميحاولش انه يغير العادات ده او ينتقضها لانه ساعتها هيبقي منبوذ من اللي حوليه,,

الحريه ده شء جميل جدا ,, واحساس كلنا عاوزين نعيشه لاكن الحريه اللي تخلينا نتخطي حدود العادات والتقاليد متلزمناش,,

الصراحه انا من زمان وانا عاوز اعيش في مجتمع غير مجتمعنا الشرقي ده لاني كنت شايف مميزات الدول الغربيه من تقدم وازدهار واحترام لادميه الفرد ,, لاكن مكنتش شايف عيوبهم,, زي ادمان الكحوليات ,, وانتشار الرزيله

المهم انا دلوقتي معتز جدا بشرقيتي والحمد لله علي كدة

شكرا يا تينا علي مواضيعك المميزة ,, والي مزيد من التقدم

تحياتي,, الكينج
الوردة الوحيدة
مشرفه الاقسام العامة
مشرفه الاقسام العامة
الوردة الوحيدة

انثى
مساهماتى بمنتدى الجامعه : 2221
دعاء المنتدى : لا إله إلا الله عدد ما كان , وعدد ما يكون , وعدد الحركات والسكون

هل انت مع او ضد Empty
مُساهمةموضوع: رد: هل انت مع او ضد   هل انت مع او ضد Icon_minitimeالثلاثاء سبتمبر 01, 2009 2:05 am

موضوع جميل جداااااااااااااا

أشكرك عليه أختي الغالية

وأنا معاكي أكيد العيب فينا بس في بعض العادات والتقاليد في مجتمعنا بردوا سيئة وبتحكم علي المظلوم بالإعدام

أتمني لكي كل تميز وتألق

شكرا لكي
joker
عضو فضى
عضو فضى
joker

ذكر
مساهماتى بمنتدى الجامعه : 634
دعاء المنتدى : يارب ايهدينا واصلح حالنا وحال المسلمين اجمعين

هل انت مع او ضد Empty
مُساهمةموضوع: رد: هل انت مع او ضد   هل انت مع او ضد Icon_minitimeالثلاثاء سبتمبر 01, 2009 3:04 am

الموضوع بجد مهم ومتميز بس علشان تعرفى حاجة مش كل الشباب الى بنزل البنطلون واو بيبين شعر صدرة يعنى بيفتح القميص وكمان مش كل البنات الى بتلبس محزق وملزقت والله فى شباب بسم الله مشاء الله عليهم وبنات كتير كدا وبالعبيط لكن لو انا عاوز ادور على بنت كويسة هشوف كل البنات كويسة قدامى لو عاوز ادرو على بنت لبسها محزق وملزق واوفر يعنى هشوف بنات كتير وبالعبيط كدا وبرضوا فى شباب العادات والتقاليد والعيب والى ميصحش موجود عنديهم بطريقة صحيحة وجميلة
وشكرا على اهتمامك بالشباب ينات وولاد
ifimtm
مشرف قسم المدرج العام
مشرف قسم المدرج العام
ifimtm

ذكر
مساهماتى بمنتدى الجامعه : 1465
دعاء المنتدى : يارب لا تدعني أصاب بالغرور إذا نجحت .. و لا أصاب باليأس إذا فشلت بل ذكرني دائماً بأن الفشل هو التجارب التي تسبق النجاح

هل انت مع او ضد Empty
مُساهمةموضوع: رد: هل انت مع او ضد   هل انت مع او ضد Icon_minitimeالثلاثاء سبتمبر 01, 2009 3:01 pm

اولا ميرسي ياتينا علي الموضوع الشيق للنقاش ده

ثانيا اكيد في شباب وبنات بتقلد اي حاجه وخلاص وانا شايف ان اللي بيقلد كده وخلاص من غير مايعرف هو بيعمل ايه يبقي مش فاهم حاجه والتقليد الاعمي ده اكيد اي حد ضده يعني مثلا موضوع البنطلونات الضيقه والحاجات االلي زي كده اكيد اي واحده بتعمل كده بتبقي مجال نقد لان الحاجات دي تعتبر غريبه علينا هما الغرب بيلبسوا كده لان شايفين ان لبسهم دا عادي ومناسب ليهم فمحدش بيكلم التاني يقولوا انت لابس كده ليه وبعدين اخر الدراسات العلميه اثبتت ان البنطلونات الضيقه بتجيب عقم للبنت بعدين تاني يوم تلاقيها نزلت موضه في مصر وهناك حيبطلوها......................لاتعليق

برضو بالنسبه للولاد بيعملوا حاجات بتبقي هبله ومالهاش لازمه زي تنزيل البنطلون ودي كانت موضه في اوروبا من زمان وتقريبا خلصت غير ان في بلاد اوروبيه الحركه دي بتبقي بتاعت الشواذ واكيد طبعا اللي بيقلد بيبقي مش فاهم هو بيعمل ايه انما بيقلد وخلاص

غير ان اوروبا ولا امريكا مش كل حياتهم اكل وشرب ولبس بس طيب مافي حاجات تانيه كتير كويسه ممكن الواحد يستفاد منها مثال بسيط لو دخلتي علي اليوتيوب حتلاقي معظم العرب فيديوهات عن الاغاني رقص نكت فضائح ومش عارف ايه كلام مش مهم اوي نيجي نشوف امريكا مثلا استخدمته ازاي ايام الانتخابات الرئيس اوباما استخدم اليوتيوب للاعلان عن حملته الانتخابيه وكان ممكن تقدري تصوتي من عليه ده غير ان اخر الابحاث العلميه مثلا والتكنولوجيا علي طول بتنزل عليه بعد براءة الاختراع واتفرجي علي عدد المشاهدات الناس اللي شافوا الفيديو ناس من الاخر عاوزه تفهم الدنيا ماشيه ازاي مش عايشين وخلاص

خلاصة الكلام: انا مع العادات والتقاليد المفيده والايجابيه لان مش كل العادات كويسه برضه وضد اي تقليد من غير الواحد مايفهم هو بيعمل ايه او تقليد مش مناسب لبيئتنا
lion heart
عضو برونزى
عضو برونزى
lion heart

ذكر
مساهماتى بمنتدى الجامعه : 227
دعاء المنتدى : اللهم إني أستغفرك لكل ذنب ..
خطوت إليه برجلي ..
أو مددت إليه يدي ..
أو تأملته ببصري ..
أو أصغيت إليه بأذني ..
أو نطق به لساني ..
أو أتلفت فيه ما رزقتني
ثم استرزقتك على عصياني فرزقتني
ثم استعنت برزقك على عصيانك فسترته علي
وسألتك الزيادة فلم تحرمني
ولا تزال عائدا علي بحلمك وإحسانك ..

يا أكرم الأكرمين

هل انت مع او ضد Empty
مُساهمةموضوع: رد: هل انت مع او ضد   هل انت مع او ضد Icon_minitimeالثلاثاء سبتمبر 15, 2009 5:54 am

اولا انا حابب اشكرك على الموضوع الرائع دة واللى فعلا بقى مشكلة سواء فى تطبيقة او عدم تطبيقة يعنى مثلا فى عادات وتقاليد المفروض ان احنا نتمسك بيها وفى عادات تانية مينفعش حاليا ان احنا نطبقها مش معنى كدة ان احنا نخرج عليها نهائيا بس المفروض تتعدل فى نطاق لايخرج عن حدود الدين ودا اللى لازم نحترمة قبل العادات والتقاليد الدين واللى لازم تكون عاداتنا وتقاليدنا كلها مستمدة منه وللاسف توجد بعض العادات والتقاليد الراسخة فى العقول حتى الان تخالف الدين والعقل والمنطق
رضوان محمد عبدالعزيز
عضو جامد قوى
عضو  جامد قوى

ذكر
مساهماتى بمنتدى الجامعه : 102
دعاء المنتدى : اللهم اجعله خيرا لشباب الجامعة امين يا رب العالمين

هل انت مع او ضد Empty
مُساهمةموضوع: حااااسب هناك فرق بين العادة والعبادة   هل انت مع او ضد Icon_minitimeالثلاثاء سبتمبر 15, 2009 1:22 pm

شكرا على موضوع الاخت واحب اقول ان التربية من الاساس هى اللى بتتحكم فى شخصية الانسان منذ الطفولة وده من مهام الاباء وربنا يعينهم على تعليم اصول الدين الصحيحة مش عيب يا بابا كخ ياماما لا هناك اشياء كثيرة لابد من اتباعها فى الدين فى طرق تربية الاولاد ونأخذ الحكمة من لقمان فى تربية الابن اول شىء علم ان لا يشرك بالله ثم الصلاة والباقى انتم عارفينه وربنا يوفق الجميع Very Happy
tena
كبير المراقبين العامين
كبير المراقبين العامين
tena

انثى

هل انت مع او ضد Empty
مُساهمةموضوع: رد: هل انت مع او ضد   هل انت مع او ضد Icon_minitimeالخميس سبتمبر 24, 2009 1:16 am

ميرسى لكل اللى شاركو فى الموضوع
hisham amir
عضو برونزى
عضو برونزى
hisham amir

ذكر
مساهماتى بمنتدى الجامعه : 218
دعاء المنتدى : اللهم اني اسالك رضاك والجنة واعوذ بك من غضبك والنار

هل انت مع او ضد Empty
مُساهمةموضوع: رد: هل انت مع او ضد   هل انت مع او ضد Icon_minitimeالخميس سبتمبر 24, 2009 3:34 am

شكرا علي الموضوع يا تينا هو فعلا في شباب وبنات بيعملوا كده واللي يقلك دي موضة تامر حسني ومش عارف ايه طب انا عايز اعرف حاجة ايه هو تامر حسني ده انت ممكن تكون احسن منه دينيا واخلاقيا وعلميا .
اما بالنسبة للعادات والتقاليد فمش من اللصح ان الواحد يمشي عليها كلها لان العادات والتقاليد دي من زمان قوي وممكن نلاقي انه مش من الصح ان واحد او واحدة متعلمة تمنشي عليها لكن في عادات وتقاليد متفقة مع الادب والاخلاق ومتفقة مع الشرع دي الخروج عنها طبعا مش صح يعني الواحد لازم يوفق بين العادات والتقاليد وبين التقدم والتحضر اللي احنا عايشينه في زمنه علشان ما نتوصفش بالتخلف يعني مش لازم انزل البنطلون ولا البس محزق وملصق ولا بوت وجيبة فوق الركبة ومش لازم البس جلبية بلدي وامشي بيها في الجامعة علشان العادات والتقاليد قالت كده مالهم البنطلون والقميص ولا الجيبة او البنطلون والبلوزة الواسعين دا دوله اشيك واقيم .
انما اشكرك مرة اخري علي موضوعك المهم دا يا تينا تقبلي مروري .
hatem36
مشرف قسم المدرج العام
مشرف قسم المدرج العام
hatem36

ذكر
مساهماتى بمنتدى الجامعه : 845
دعاء المنتدى : اللهم كن معنا ولا تكن علينا

هل انت مع او ضد Empty
مُساهمةموضوع: رد: هل انت مع او ضد   هل انت مع او ضد Icon_minitimeالإثنين سبتمبر 28, 2009 1:21 am

انا بشكرك تينا على موضوعك الجميل ده والطرح العظيم
بالنسبة للعادت والتقاليد طبعا انا مش مع موضة المنطلونات الساقطة او اللبس المحزق لان ده ظاهر جدااا انه تقليد للغرب واحنا ماشاء الله مش فالحين غير فى التقليد
اما بالنسبة للعادات وةالتقاليد اللى فى كل بلد لازم نحترمها ما دام لم تخالف الشريعة لكن غير كده مش مضطر ان انفذها انا المفروض اعمل على تغييرها
http://www.arlawfirm.com/default.asp
SaNoOoDa
عضو صاحب مكان
عضو صاحب مكان
SaNoOoDa

انثى
مساهماتى بمنتدى الجامعه : 11

هل انت مع او ضد Empty
مُساهمةموضوع: رد: هل انت مع او ضد   هل انت مع او ضد Icon_minitimeالإثنين أكتوبر 26, 2009 5:13 pm

العادات والتقاليد حاجة اتربينا عليها

بننفذها من غيرما نفكر فيها مع ان كتير نها مش صح
sandy38
نائبة المدير العام
نائبة المدير العام
sandy38

انثى
مساهماتى بمنتدى الجامعه : 12691
دعاء المنتدى : قل لن يصيبنا الا ما كتبة الله لنا

هل انت مع او ضد Empty
مُساهمةموضوع: رد: هل انت مع او ضد   هل انت مع او ضد Icon_minitimeالأربعاء نوفمبر 11, 2009 10:31 pm

مششششششششششششششششششششششششششششششكور
مونى مونى
عضو صاحب مكان
عضو صاحب مكان
مونى مونى

ذكر
مساهماتى بمنتدى الجامعه : 25

هل انت مع او ضد Empty
مُساهمةموضوع: رد: هل انت مع او ضد   هل انت مع او ضد Icon_minitimeالجمعة نوفمبر 20, 2009 1:08 am

شكرا ليكى على هذا الموضوع الهام وانا لى راى وانة انا مع التقدم والحضارة ومسايرة التقدم بس اختار منها مايتناسب مع عاداتنا وتقاليدنا يعنى الموضة كويسة وبتتغير كل يوم اختار منها ما يتناسب مع المجتمع ثانيا ان شخصية الانسان نابعة من تاثيرة فى الاخرين ونظرتهم لة ان بعض العادات عندنا والتقاليد جميلة اختار منها مايتناسب مع العصر(وتقبلى مرورى)
انوش
عضو صاحب مكان
عضو صاحب مكان
انوش

انثى
مساهماتى بمنتدى الجامعه : 17
دعاء المنتدى : اللهم ثبت قلوبنا على ايمانك

هل انت مع او ضد Empty
مُساهمةموضوع: رد: هل انت مع او ضد   هل انت مع او ضد Icon_minitimeالثلاثاء ديسمبر 22, 2009 9:36 pm

موضوع رائع اوى

انا من وجهه نظرى ان اى مجتمع فيه عادات وتقاليد صح والبعض الاخر

وانا شايفه ان مش شرط العادات والتقاليد المتبعه قديما تتماشى مع الصر الى بنعيشه الان

لان فى عادات وتقاليد انتهت وتستحق ان تنتهى وعادات اخرى موجودة ويجب ان تنتهى

واعتقد ان دة دور المثقفين فى المجتمع

بس اكيد ان فى عادات وتقاليد مش لا زم تتغير ودى بتكون تقاليد نا فعه مش ضارة

يعنى مش كل الى موةجود حلو ولا كله وحش

انا شايفه ان الانسان يعمل كل الى هو عايزة وميهتمش بالعادات والتقاليد يهتم فقط

بالحلال والحرام هو دة اصل الشى

احترامى لطرح الموضوع
[center]
tena
كبير المراقبين العامين
كبير المراقبين العامين
tena

انثى

هل انت مع او ضد Empty
مُساهمةموضوع: رد: هل انت مع او ضد   هل انت مع او ضد Icon_minitimeالأحد فبراير 28, 2010 1:59 am

ميرسى للجميع على المرور والمشاركة
كاتم الاحزان
عضو برونزى
عضو برونزى
كاتم الاحزان

ذكر
مساهماتى بمنتدى الجامعه : 204
دعاء المنتدى : اللهم اغفرلي ولوالدي

هل انت مع او ضد Empty
مُساهمةموضوع: رد: هل انت مع او ضد   هل انت مع او ضد Icon_minitimeالجمعة مارس 12, 2010 12:03 am

موضوع مميز يا نينا
Law abiding citizen
عضو فضى
عضو فضى
Law abiding citizen

ذكر
مساهماتى بمنتدى الجامعه : 358
دعاء المنتدى : اللهم اغفر لوالدى وارزقنا شهاده فى سبيلك وميته فى بلد حبيبك

هل انت مع او ضد Empty
مُساهمةموضوع: رد: هل انت مع او ضد   هل انت مع او ضد Icon_minitimeالأربعاء أبريل 07, 2010 6:45 pm

التربيه ع الدين ممكن تغير تقاليد اوعادات غير مرغوب فيها يبقه الحل التربيه ع الدين هيحل كل حاجه دا وجهة نظر وميرسى

هل انت مع او ضد
صفحة 1 من اصل 1