هدفى من الموضوع دة اوصل الى مدى استفادتكم من التعليم
هبدأ بنفسى واقول رايى فى التعليم المصرى عموما بداية بالتعليم ما قبل الابتدائى الى التعليم الجامعى
التعليم ماقبل لابتدائى نقدر نقول عليه ليس له فائدة حيث يخرج منه الطفل لا يعرف الاان يكتب اسمه وقليلا وانا رايى ان هذة المرحله من اهم المراحل عند الطفل لان منه يتفتح افقه لذا لابد وان يبدأ التطوير من هذه المرحله حتى يتم انتاج اطفال يكملون مسيره التطوير وخلقهم اطفال قادرون على الابداع والابتكار فى المراحل العمريه القادمه
اما التعليم الابتدائى قديما (قبل عملية التطوير) فكانت تفقد الطفل هويته وتقتل فيه كل مالديه من موهبه وذالك باستخدام وسائل التعذيب كالضرب وايذاء النفس امام الزملاء مما يضعفه شخصيته وثقته بنفسه
اما اذا انتقلنا الى التعليم الاعدادى فهى من اخطر المراحل العمريه (فترة المراهقه) لذا لابد من تشديد الاهتمام بهم لان هذه المرحله هى التى تشكل شخصيتهم كما ان التعليم فيه غير متناصق فى المواد الدراسيه وغير مكمله لما سبق دراسته
اما التعليم الثانوى (المستقبلى) فهو يعتمد كل الاعتماد على الحفظ والدليل عند وصول الطالب الى الكليه يتوه لان نظام الامتحان اختلف اللى كان بيعتمد على الحفظ والتوقعات دلوقتى بقى بشكل ثانى
(التعليم الجامعىىىىىىىىىىىىىىىىىىىى)؟؟؟ الف علامة استفهام
هل اللى درسناه فى السنين السابقه هيكمله التعليم الجامعى ؟
اللى بندرسه ليه علاقه بالواقع؟
هل لما هنمسك وظيفه (دة فى المشمش) اللى درسنا ه هيفدنا وبنسبة قد ايه ؟؟؟
وكتييييييييييييير قوى من علامات الاستفهام اللى بدور فى راسى وراس كل واحد فينا
انا ليا سؤال هما بيعلمونا ليه لما اللى بنتعلمه ملهوش دعوه بالواقع وهنتخرج ومش هنلاقى غير بيوت اهلينا يصرفو علينا واللى هيلاقى شغل فى غير تخصصه وغير مجاله
بسسسسسس
متيأسوش خلى عندكم امل فى بكره